Corona & Afweer

Op het moment van schrijven zitten we volgens de RIVM in de 2e golf. Als ik op het Dashboard kijk valt het met de ziekenhuisopnames en IC-opnames nog wel mee, en ook het aantal overlijdens blijft aan de lage kant de laatste dagen (± 10-16) als je het totaal aantal dagelijkse overlijden van 415 mensen (aan allerlei mogelijke oorzaken) in ogenschouw neemt.

Het corona virus zal uiteindelijk bij je langs komen, of is dat al geweest. Voor de werking van het ziekenhuissysteem is het erg belangrijk dat dit gedoseerd verloopt, daarmee kunnen mensen die het zwaar te pakken krijgen goed worden geholpen. Na de hectische maand april is dat eigenlijk al snel goed gegaan. ‘Flatten the curve’ is prima gelukt.

Jij kunt jezelf optimaal voorbereiden op de komst van het virus. En daarmee de aanval van het corona virus met een stevige weerstand goed bestrijden. Maar het helpt je ook tegen alle andere bedreigingen door van welke bacterie, virus of schimmel dan ook!

De normale dingen waarvan je altijd hebt geweten dat die goed zijn voor je weerstand, maar die je waarschijnlijk veel te weinig doet:

BEWEGEN. Liever geregeld een beetje, dan 1 uur heel veel en dan lang op de bank hangen. Je kunt de timer op je telefoon op 1 uur zetten, en dan herhalen. Elke keer als de timer af gaat een swingnummer op + lekker dansen?

ADEMHALING WAKKER MAKEN. Per dag even kort heel intensief bewegen waardoor je dieper dan normaal gaat ademen. Je ademhalingssysteem past zich daar snel op aan, en daar heb je lol van als het longvirus op bezoek komt. Uitputtend trainen zou ik juist niet aanraden.

ADEMHALING HELPEN. Stoppen met roken, of zoveel mogelijk minderen. Alle troep die je er niet inzuigt deze weken zit je straks niet in de weg. Ramen open!

ADEMHALING HELPEN. Je borstkas in alle richtingen een beetje rekken. Van links naar rechts buigen, van voor naar achter. Hoeft niet erg ver, gewoon wat verder dan je normaal doet. Daarmee kunnen alle ribben en wervels al snel wat verder bewegen. Samen zorgen ze voor een veel betere ademhaling.

WEET WAT JE EET. Geen troep door je mond, maar wel voeding met een hoge voedingswaarde. Dus weg met die suiker, bewerkte producten, plantaardige olie (want die oxideert snel), en eet juist wel volwaardige voeding zoals de natuur die volledig aan ons aflevert. Bio-Logisch, want wie eet er nu graag kunstmest en bestrijdingsmiddelen?

STOP MET STRESSEN. Da’s slecht voor je immuunsysteem. Ga leuke dingen doen in plaats van naar de dagelijkse corona-scores kijken…

SLAAP GOED. Dat gaat het beste als je die dag voldoende bewogen hebt. Een een goede nachtrust is bewezen goed voor je immuunsysteem.

Het mooie van al deze dingen doen is dat het je weerstand/afweer verbetert tegen alle mogelijke aanvallen op je gezondheid. HET WERKT DUS ALTIJD.

Voldoende VITAMINE D3 is een belangrijke voorwaarde voor een goede weerstand. Dat kon tot half september door op de juiste tijd buiten te zijn in de zon. Vuistregel: als je schaduw korter is dan jouw eigen lengte dan staat de zon hoog genoeg om vitamine D te produceren. Helaas is dat nu voorlopig voorbij. Je zult dus bij moeten slikken om je bloedspiegel op peil te houden. Er is inmiddels veel onderzoek dat er op wijst dat een hoge vitamine D spiegel de kans op corona problemen beperkt.

En voor een kind met een handicap, die al snel in de ‘kwetsbare doelgroep’ valt? Diverse dingen die hierboven genoemd zijn gelden ook voor hen (voeding, vitamine D3) Daarnaast valt met ABR-technieken gezondheidswinst te halen. En daarmee kun je de kans vergroten dat het kind de virusaanval kan pareren. De focus van de ABR ligt altijd op de ademhaling, maar dat kan nu de komende maanden absolute voorrang krijgen. Tips en adviezen: bij je ABR-trainers, en/of bij mij.

Ik ben bereikbaar via roeland @ roelandhelpt .nl (spaties verwijderen, die staan er tegen het spam-virus…)

Wat waarschijnlijk ook helpt? De mensen die je tegenkomt vriendelijk goedendag zeggen. Anderhalve meter afstand houden is wellicht verstandig, maar vriendelijkheid is altijd goed voor ieders gezondheid & welzijn.