Corona & Afweer

Op het moment van schrijven kijk ik uit op een erg rustig station. De forse maatregelen die genomen zijn om de snelle verspreiding van het corona virus tegen te gaan worden door bijna alle mensen keurig uitgevoerd.

Het corona virus zal waarschijnlijk evengoed bij je langs komen, maar later. Dat is voor de werking van het ziekenhuissysteem ook erg belangrijk, daarmee kunnen mensen die het zwaar te pakken krijgen 1 voor 1 goed worden geholpen. Het NOS-filmpje legt dit helder uit. https://www.youtube.com/watch?v=6rqpRq7nkO8

Als je naar het filmpje kijkt zie je dat het vermijden van de piek met infecties (door alle strenge maatregelen te nemen) wel betekent dat we veel langer met het virus zitten opgescheept. Als je iedereen vrolijk handenschuddend zou laten rondhuppelen dan raast het virus rond maar is het eind juli grotendeels uitgeraasd. Met de huidige maatregelen raast het veel minder, maar duurt het ook tot ver na september voordat de meeste mensen het virus zijn tegengekomen. En dit levert tijdwinst op voor jou!

In die extra tijd kun jij jezelf namelijk optimaal voorbereiden op het virus. En daarmee de aanval van het corona virus met een stevige weerstand goed bestrijden.

De normale dingen waarvan je altijd hebt geweten dat die goed zijn voor je weerstand, maar die je waarschijnlijk veel te weinig doet:

  1. BEWEGEN. Liever vaak een beetje, dan 1 uur heel veel en dan lang op de bank hangen. Je kunt de timer op je telefoon op 1 uur zetten, en dan herhalen. Elke keer als de timer af gaat een swingnummer op en lekker gek dansen?
  2. ADEMHALING WAKKER MAKEN. Per dag 2x even kort heel intensief bewegen waardoor je dieper dan normaal gaat ademen. Je ademhalingssysteem past zich daar snel op aan, en daar heb je lol van als het longvirus op bezoek komt. Uitputtend trainen zou ik juist niet aanraden.
  3. ADEMHALING HELPEN. Stoppen met roken, of zoveel mogelijk minderen. Alle troep die je er niet inzuigt deze weken zit je straks niet in de weg. Ramen open!
  4. ADEMHALING HELPEN. Ga tijdens het bewegen je borstkas in alle richtingen een beetje rekken. Van links naar rechts buigen, van voor naar achter. Hoeft niet erg ver, gewoon wat verder dan je normaal doet. Daarmee kunnen alle ribben en wervels, plus de kapsels en bandjes daartussen al snel wat verder bewegen. En samen zorgen ze voor een veel betere ademhaling.
  5. WEET WAT JE EET. We kennen de Schijf van Vijf, toch? Eet je veel groente, fruit, volkoren graanproducten, bonen, olie en noten? Drink je vooral kraanwater? Neem je wat minder vlees en niet te veel zuivel? En neem je niet zoveel snoep, snacks of frisdrank? Dan eet je in grote lijnen goed voor jezelf. Ik zou dat in deze periode vooral ECHT gaan doen.
  6. GA WANDELEND HAMSTEREN 😉 Dan beweeg je elke dag, maar kun je niet zoveel van anderen afpakken…
  7. SLAAP GOED. Dat gaat het beste als je die dag voldoende bewogen hebt. Een een goede nachtrust is bewezen goed voor je immuunsysteem.
  8. Het mooie van al deze dingen is dat het je weerstand/afweer verbetert tegen alle mogelijke aanvallen op je gezondheid. HET WERKT DUS ALTIJD.

Voldoende VITAMINE D3 is ook een belangrijke voorwaarde voor een goede weerstand. Op dit moment is de natuurlijke bloedspiegel op zijn laagst, omdat gedurende de wintermaanden de zon niet sterk genoeg is om ons aan deze vitamine te helpen. (Niet zo raar dus dat virussen zich vooral in de wintermaanden uitleven?) Daarom… pak je kans de komende maanden. Ga tussen 11:00 en 15:00 uur een half uur in de zon wandelen, met onbedekt hoofd en handen. Vuistregel: als je schaduw korter is dan jouw eigen lengte dan staat de zon hoog genoeg om vitamine D te produceren. LANGER dan een half uur is niet nodig, meer neemt je lijf niet op. (Zonnebrandcreme blokkeert de vorming van vitamine D volledig, dus liever kort in de zon zonder te smeren, dan lang met smeren.)

Supplementen met vitamine D nemen kan natuurlijk ook. Via deze link kun je zien dat er voldoende wetenschappelijk bewijs is dat een hoge spiegel van vitamine D in je lijf helpt om minder luchtweginfecties te krijgen. En de ernst ervan te verminderen. Het is wel in het Engels… https://www.youtube.com/watch?v=W5yVGmfivAk

En voor een kind met een handicap, die al snel in de ‘kwetsbare doelgroep’ valt? Diverse dingen die hierboven genoemd zijn gelden ook voor hen (voeding, vitamine D3) Daarnaast valt met ABR-technieken ook gezondheidswinst te halen. En daarmee kun je de kans vergroten dat het kind de virusaanval kan pareren. De focus van de ABR ligt altijd op de ademhaling, maar dat kan nu de komende maanden absolute voorrang krijgen. Tips en adviezen: bij je ABR-trainers, en/of bij mij.

Ik ben bereikbaar via roeland @ roelandhelpt .nl (spaties verwijderen, die staan er tegen het spam-virus…)

O ja, en wat waarschijnlijk ook helpt? De mensen die je tegenkomt vriendelijk goedendag zeggen. Anderhalve meter afstand houden is verstandig, maar vriendelijkheid is goed voor gezondheid & welzijn.